Yritysten ja organisaatioiden somekäytön vertailua

On hyvin tyypillistä, että yritysmaailmassa markkinoidaan tuotteita somen kautta. Tavallaan se on ilmaista mainosta ja pientä maksua vastaan saa myös esim. kuvia ja tapahtumia levitykseen "sponsoroituina" mainoksina. Huomasin kahden tarkastelemani yrityksen tekevät juurikin tätä. Kummankin mainokset olen nähnyt sekä Instagramissa että Facebookissa, vaikka toinen on suuri vähittäismyyntiyritys ja toinen pienempi käsitöitä myyvä paikallinen yritys. Kummallekin yritykselle on hyötyä esimerkiksi laittaa tuotteistaan kuvia ja videoita Instagramiin sekä Facebookiin. Kumpaankin palveluun he ovat tehneet "yrityssivut". Kumpikin yritys on myös tehnyt kampanjoita, kilpailuja ja markkinoineet tarjoustuotteita kummassakin sosiaalisessa mediassa. 

Otin myös vertailun kohteeksi Helsingin kaupungin erään nuorille suunnatun palvelun, joka ei siis toimi bisnespohjalta. Instagramissa heillä on ihan tavallinen profiili, mutta hieman avattuna toimintaa ja kotisivut linkitettynä bioon. Facebookissa on sivut joista voi tykätä ja seurata ajankohtaisia asioita. Siellä, kuten Instagramissakin mainostetaan tulevia tapahtumia ja päivitetään myös reaaliajassa mitä tapahtuu. Nuorille näytetään mahdollisimman laajasti tekeminen ja toiminta, välillä vähän hassutellaankin, lisätään kuvia nuorista tekemässä kivoja juttuja ja infotaan muustakin ajankohtaisesta. Facebookkiin myös jaetaan blogipohjaisen kotisivun uutisia. 

Kaikkien näiden kolmen Facebook-sivuille mentäessä, pompahtaa chatikkuna auki ja kaikilla tyypillinen vastausaika on alle tunti. Selkeästi siis chättikin käytössä ja asiakkaiden kysymyksiin vastataan aktiivisesti. 

Värikkäillä, mielenkiintoa herättävillä kuvilla saa helposti ihmisten huomion ja monet käyttävätkin tätä hyvin hyödyksi. Kuvat, joissa on ihmisiä, kiinnittävät parhaiten huomion.

Erilaiset kampanjat ja kilpailut Facebookissa saavat hyvän levikin, kun ihmiset kommentoivat, jakavat ja merkkaavat ystäviään päivityksiin. Yritykset käyttävät tätä hyvin hyödyksi.

Paikallinen yritys on myös linkittänyt Facebook-sivulleen näkyviin Instagramin sekä Pinterestin. Facebookin kautta näkee kätevästi kuvia myös näistä palveluista. 

Kaikkien näiden kolmen Facebooksivut sekä Instagram vaikuttavat hyvin ammattimaisilta. Ainakin isossa vähittäismyyntiyrityksessä on varmasti palkattuna henkilö, joka huolehtii sosiaalisesta mediasta, tiedotuksesta ja sisällöntuotosta. Heidän sivuiltaan, sosiaalinen media kohdasta, katsoin, että he käyttävät nimittäin myös Twitteriä, Youtubea ja LinkedIniä. Twitterin kautta on käyty keskustelua asiakkaiden kanssa, kuten otettu palautetta ja ehdotuksia vastaan sekä autettu asiakkaita pulmien kanssa. Keskustelua on käyty näemmä viimeksi vuosi sitten, joten Twitter on ainakin näin sinne kirjautumattoman silmin näyttäisi olevan kuollut. Youtubessa oli aika paljon sisältöä ja viimeisin upattu 5 tuntia sitten. Sitä ennen noin kuukauden välein ladattu jotain sälää live-streemistä myymälän avajaisvideoon ja sketseihin. 

Myös Kaupungin organisaatiossa selkeästi osataan tiedottaminen ja yhteydenpito somessa, vaikka tiedän, että siellä eivät ole tiedotuksen ammattilaiset asialla. He kuitenkin ehkä tietävät kohderyhmänsä eli tuntevat nuoret ja tietävät mikä heitä kiinnostaa. Sama pätee varmasti yritysten markkinointiin. He ovat kohderyhmästään ja omasta brändistään tietoisia ja tekevät sisältöä sen perusteella. 

Kaikilla kotisivuilla on somekanavat hyvin esillä. Vähittäismyyntiyrityksellä alakulmassa sosiaalinen media -otsikon alle listattu nimet, jotka linkittyvät suoraan eri sosiaalisen median kanaviin. Paikallisen yrityksen alaosasta löytyy palkki, joka vie suoraan Instagramiin ja Facebookiin sekä myös pienet logot löytyvät alhaalta sekä oikeasta yläkulmasta. Kaupungin organisaation sivuilla niin ikään myös palkki täynnä somea (näkyy uusimmat päivitykset) ja linkitykset Facebookiin ja Instagramiin. 

Hyvin näyttäisi siis olevan some hallussa!